دکتر انریکو گراتزی
چکیده
تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی در عصر جهانیسازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی بودن زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در ...
بیشتر
تمرکز اصلی این مقاله بر روی موضوع بحث برانگیز ادغام زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک (ELF) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) است. ماهیت متکثر انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی در عصر جهانیسازی به طوری خاص مسألۀ پرسابقۀ بومی بودن زبان انگلیسی را در کلاس درس انگلیسی به چالش کشیده است. با این وجود، علیرغم پیشینۀ آکادمیک گسترده در زمینه تحقیقات انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک، به نظر میرسد که جای یک رویکرد آموزشی متعادل از سوی محققان کاربردی انگلیسی به عنوان زبان ارتباطی مشترک هنوز خالی است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر نشان دادن این است که چگونه نظریه اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) و نظریۀ آموزش نظری سیستمی گالپرین(STI) که رویکرد آموزشی زبان دوم تحت عنوان «آموزش زبان مبتنی بر مفهوم» بر اساس این نظریه ارائه شده، میتواند چارچوب علمی مناسبی را در جهت پرکردن شکاف بین برنامه درسی اصلی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) که بر اساس مدل استاندارد انگلیسی زبان مادری است، از یک سو و شیوۀ نوظهور استفاده از انگلیسی به عنوان زبان مشترک ارتباطی که حاصل تماس زبان مادری زبانآموزان با زبان انگلیسی است از سوی دیگر پر نماید. در نتیجه، این تحقیق قصد دارد یک رویکرد یکپارچه برای آموزش زبان انگلیسی ارائه دهد که ترکیبی از ELF، SCT و C-BLI است. انتظار میرود چنین رویکردی بتواند یک چارچوب مفهومی و جهت گیری نظری جدیدی در اختیار مدرسان زبان انگلیسی قرار دهد تا بواسطۀ آن بتوانند تغییر پارادایم مورد نظر اکثر محققا ELF را در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی پیاده کنند.